Katalog umożliwia przeszukiwanie zbiorów wg nastepujących możliwości:

:
              

Odśwież
Lp.DrukujId Przedmiot Fotografia Autor Dział Nr inw. Kraj,
miejscowość, wytwórnia
Czas powstania Opis przedmiotu,
sygnatury, napisy.
Drukuj wpis1Obraz "Dziewczynka"
/"Tereska"/
Władysław FilipiakArtystycznyS/12/MBPPolska, Lublin1950 r.Portret kilkunastoletniej dziewczynki (prawdopodobnie córki artysty Teresy, którą często i chętnie portretował), malowany szeroką plamą barwną. Modelka w popiersiu, en face, na głowie...więcej
Portret kilkunastoletniej dziewczynki (prawdopodobnie córki artysty Teresy, którą często i chętnie portretował), malowany szeroką plamą barwną. Modelka w popiersiu, en face, na głowie ciemnobłękitna czapeczka, spod której widać przycięte do ucha z grzywką, brązoworude włosy. Ubrana w rozpiety płaszczyk, którego rozchylone poły i kołnierz podkreślone są jasnym odcieniem żółci i szarości. Kolorystyka ciepła, tło w odcieniach różu i czerwieni z zarysem oparcia krzesła, na którym posadzono modela. Sygn. p.d. "FILIPIAK/950". Na odwrociu płótna autorska nalepka: "autor - Władysław Filipiak/ adres - Lublin, ul. Chopina 22 m 9, tel.6710/ tytuł dzieła - "Dziewczynka" rozmiar - 50 x 40, technika olej/ cena 2000" / przekreślone wpisano ołówkiem 3000, sygn. "Filipiak"
Drukuj wpis2Obraz "Sanie przed bramą" Włodzimierz ŁośArtystycznyS/2859/MBPNiemcy, Monachium1885 r.Obraz w formie leżącego prostokąta, przedstawia zimową scenę rodzajową z czwórką koni zaprzęgniętych do sań. Sanie stoją przed drewnianą bramą prowadzącą na dziedziniec folwarczny. W t...więcej
Obraz w formie leżącego prostokąta, przedstawia zimową scenę rodzajową z czwórką koni zaprzęgniętych do sań. Sanie stoją przed drewnianą bramą prowadzącą na dziedziniec folwarczny. W tle widać przykryty śniegiem wysoki dach i ganek dworu oraz fragmenty pozostałych zabudowań. Z dwóch kominów wydobywa się szary dym. Teren folwarku otoczony płotem w formie przeplatanych gałęziami pali, wystających spod grubej warstwy śniegu. Starszy mężczyzna o siwych włosach i wąsach otwiera bramę, na zwieńczeniu której siedzi sroka. Na saniach stoi woźnica trzymający lejce. Po jego lewej stronie siedzi mężczyzna. Woźnica ubrany w szaro-zielonkawą sukmanę przepasaną w talii czerwonym pasem, na głowie czapka śpiczasta z futra baraniego; siedzący mężczyzna w brązowym futrze(?), z czerwoną wstawką w kapturze, na głowie ciemna czapka z wywiniętym otokiem. Mężczyzna otwierający bramę ubrany w kożuch do kolan, przepasany czerwonym pasem, na głowie ciemna czapka. Dwa konie o maści kasztanowatej, pozostałe: tarantowaty i siwy. Do uprzęży konia stojącego z lewej strony zaprzęgu doczepione janczary. Sanie drewniane, niewielkie z oparciem zakończonym drewnianymi szczebelkami, wewnątrz wyściełane czerwoną wzorzystą tkaniną. Na pierwszym planie suche rośliny, pomiędzy saniami a płotem dwa ośnieżone drzewa, na ostatnim planie szpaler ośnieżonych drzew. Na niebie w prawej części obrazu zarysy sześciu fruwających ptaków. Cały krajobraz pokryty śniegiem o różowym zabarwieniu; niebo szaro-fioletowe, w powietrzu unoszą się płatki śniegu. Pochmurny, zimowy nastrój obrazu nie wskazuje na konkretną porę dnia. Przy dolnej krawędzi po prawej zatarta sygnatura i datowanie: München 1885. Obraz oprawiony w drewnianą złoconą ramę z dekoracją w formie meandra, od wewnątrz ozdobioną wąskim pasem kimationu jońskiego. Na odwrocie, pośrodku płótna czarny, owalny stempel zakładu przyborów malarskich A. Schutzmana Monachium.
Drukuj wpis3Obraz „Powrót kwestarza” (inne tytuły: „Kwestarz”, „Powrót do klasztoru oo. Bernardynów wozów z kwestą”)Alfred Wierusz-KowalskiArtystycznyS/2879/MBPNiemcy, Monachium1873 r.Kompozycja obrazu diagonalna. Przez płaszczyznę płótna przebiega lekko skośnie wiejska droga, w kierunku od prawego dolnego narożnika ku linii horyzontu w lewej części obrazu. Błotnistą drog...więcej
Kompozycja obrazu diagonalna. Przez płaszczyznę płótna przebiega lekko skośnie wiejska droga, w kierunku od prawego dolnego narożnika ku linii horyzontu w lewej części obrazu. Błotnistą drogę przemierzają o zmroku dwa drewniane wozy (furmanki) zaprzężone w konie. Wokół rozległy krajobraz polny, okryty mgłą wieczornej szarugi. W oddali, z lewej strony, widoczny zarys wiejskiej chałupy. Na pierwszym planie para koni (kary i tarantowaty?) ciągnących drewniany wóz, powożony przez młodego woźnicę w krakowskiej czapce i beżowym płaszczu, za którym siedzi gruby mnich w brązowym habicie, mający zaczerwienioną twarz i duży czerwony nos. Obok mężczyzn, na wozie z lewej strony, widoczne dwie gęsi i głowa cielaka na tle czerwonej tkaniny i słomy, którą wyścielony jest wóz. W prawej dolnej części obrazu, na skraju drogi biegnie gęś, która zapewne uciekła z wozu. Siedzący na wozie mnich wyciąga rękę w jej kierunku. Na jego twarzy widać przerażenie. Woźnica pociąga za lejce, aby zatrzymać konie. Wokół równinne połacie pokryte trawą i polnymi kwiatami, z lewej strony widoczne kałuże. Mgliste, błękitno-fioletowe tło z żółtą poświatą po zachodzie słońca sprawia wrażenie kurtyny dla rozgrywającej się sceny. Kolejne plany podporządkowane są głównej scenie, wyróżnionej ostrością kształtów i barw wydobytych subtelnym światłem padającym z lewej strony. W rysach młodego woźnicy badacze zauważyli autoportret Alfreda Wierusza-Kowalskiego. Płótno pokryte połyskującą warstwą werniksu. Obraz sygnowany i datowany w prawym dolnym rogu: "A.Wierusz Kowalski. München 73". Rama złocona z ozdobnymi profilowaniami: od wewnątrz płaskimi, oddzielonymi perełkowaniem od wklęsłego środkowego profilu z poprzecznymi nacięciami, od zewnątrz wypukły profil z ornamentem w formie liścia laurowego, brzeg ramy ozdobiony drobnym pasmem kimationu jońskiego. Na odwrociu na płótnie stempel zakładu materiałów malarskich Richarda Wurma z Monachium; na ramie zniszczona naklejka galerii Frederica Egertona Hine z Londynu: "From / [F]REDERIC EGERTON HINE, / FINE ART GALLERY, / [...]NG STREET, ST. JAMES'S SQUARE / LONDON, S.W. /[...]FRAMES, MOUNTS, ETC., TO O[...]"
Drukuj wpis4Obraz „Czwórka krakowska”Władysław Szerner, ojciec (1836-1915)ArtystycznyS/2880/MBPNiemcy, Monachium1877Obraz w kształcie wydłużonego prostokąta (format panoramiczny) przedstawia piaszczystą drogę wśród pól, po której jedzie dorożka zaprzężona w cztery konie różnej maści w pierwszej parz...więcej
Obraz w kształcie wydłużonego prostokąta (format panoramiczny) przedstawia piaszczystą drogę wśród pól, po której jedzie dorożka zaprzężona w cztery konie różnej maści w pierwszej parze srokaty i kasztan, w drugiej siwy i gniady. Woźnica powozi zaprzęg dosiadając siwego konia, w prawym ręku trzyma uniesiony bat. Woźnica ubrany w granatowy płaszcz podbity czerwoną tkaniną, na głowie ma ciemną czapkę z pawimi piórami. Pasażer to młody człowiek w garniturze, narzuconym płaszczu, z czapką na głowie, w prawej dłoni trzyma cygaro. Po prawej stronie kompozycji, za powozem biegnie źrebak, po lewej zaś na polu stoi pochylony krzyż. W jego tle na linii horyzontu widoczne zabudowania wiejskie z sylwetą kościoła. Obraz sygnowany i datowany w prawym dolnym rogu: WSzerner / 1877. Obraz oprawiony w oryginalną złoconą ramę. Płótno i krosna są oryginalne, pochodzą z 2 poł. XIX w. Na odwrocie na krosnach numer '87' (stempel) oraz nalepki: 1) w lewym górnym rogu fragment trudno czytelnej nalepki: Louis Adler(?) / Munchen, 2) na dolnej desce kartka z wytartym pismem maszynowym w języku niemieckim z informacjami o artyście.
OdświeżLogowanie